“El Repte de Jugar”, a La
Salle Comtal
“Jugar i
compartir el joc amb iguals és una conducta que els nens desenvolupen de manera
innata i espontània, ningú ens ensenya a jugar, ni a fer amics i compartir
aquest joc, és un comportament que forma part de l’essència de ser nens. És a
través del joc que els nens aprenen infinites coses i s’inicien en el món de la
imaginació i de les relacions socials, és a través del joc que poden aprendre
habilitats com compartir, respectar torns o comunicar-se. A les escoles el joc
està present en els moments d’oci, com els patis, però també s’aprofita per
aconseguir aprenentatges entre els més petits.
Però, que passa
si un nen no sap jugar?, com suplim aquesta rica oportunitat d’aprenentatge?.
Això és el que passa sovint amb els nens que presenten un Trastorn de
l’Espectre Autista (TEA). Els dèficits comunicatius i per entendre el món
social, conjuntament amb els interessos restringits, les conductes
estereotipades i els problemes sensorials que presenten i defineixen el trastorn,
fan que les seves conductes distin de manera important de la resta de nens
neurotípics. Els patis poden ser espais especialment complicats pels nens amb
TEA, són espais desestructurats, sorollosos i poc previsibles, on la comprensió
de les claus socials és essencial per poder participar del que succeeix. En
aquest entorn, els nens amb autisme acostumen a quedar-se aïllats i presentar
conductes inapropiades, en ocasions, poc funcionals i repetitives, i en altres,
disruptives, perdent, d’aquesta manera grans oportunitats d’aprenentatge i
podent propiciar conductes d’exclusió i assetjament per part de la resta
d’alumnes.
En aquest
sentit, és imprescindible treballar amb els nens amb autisme les habilitats de
joc, l’ús funcional de les joguines, les regles que marquen el joc, les
habilitats d’espera i de compartir, l’establir torns i el poder comunicar els
interessos de cadascú. Caldrà també un suport dins dels espais de pati i una
estructuració de les activitats que els permeti la comprensió i participació
del joc.
A l’escola la
Salle Comtal fa 3 anys es va iniciar el projecte TEA, un projecte dirigit a
atendre a nens a TEA dins de l’escola ordinària, amb el convenciment de que els
entorns ordinaris són els idonis per aquest alumnat i que la seva inclusió
educativa promou valors com la solidaritat i la tolerància a la diferència per
part de la resta d’alumnes, i per tant, contribueix a crear millors societats.
El projecte té com a objectiu d’adaptació curricular i dels entorns, la
formació del professorat i personal no docent, la sensibilització dels alumnes
i de les seves famílies, i assegurar, no només la presència, sinó també la
participació i l’aprenentatge per part dels alumnes amb TEA a l’escola.
Conjuntament
amb el projecte TEA, es va crear dins de l’AMPA, la Comissió d’Escola
Inclusiva, formada per pares de nens amb i sense autisme, que tenim l’objectiu
de col·laborar activament amb la direcció de l’escola per aconseguir la
inclusió educativa dels alumnes amb diversitat funcional. Un dels projectes de
la Comissió va ser el de Patis Guiats, un projecte dirigit a garantir la
participació d’aquests alumnes en el pati del migdia, per tal de promoure la
interacció amb la resta d’alumnes i l’accés als moments de gaudi durant el joc.
El projecte va rebre una subvenció econòmica per part de l’Obra Social de la
Caixa i de l’Ajuntament de Barcelona, el que ha permès el seu finançament
durant el darrer trimestres del curs 2015-16 i permetrà el seu manteniment
durant mínim tot el curs actual. Actualment es dóna atenció a 7 nens amb
autisme i hi participen 3 terapeutes amb formació específica en autisme,
juntament amb els monitors de pati. L’objectiu principal és q els nens s’ho
passin bé, pel q es dedica el temps necessari a explorar els seus interessos i
aprofitar-los per crear oportunitats de joc adaptats a les capacitats de
cadascú.
L’
estructuració, els suports visuals i la participació de la resta d’alumnes són
claus per garantir l’èxit. L’experiència ha estat molt positiva per tots els
alumnes, també pels alumnes sense autisme que es beneficien d’igual manera de
les metodologies utilitzades amb els alumnes amb autisme.
Des de que el
projecte està en funcionament s’han reduït de manera general els problemes de
conducta, tots els alumnes es mostren més participatius en les activitats de
joc i s’han fomentat valors com la tolerància a la diversitat.
L’experiència
ens diu que els nens amb autisme es poden beneficiar enormement dels entorns
ordinaris, però no a qualsevol preu, calen els suports adients, especialitzats
i personalitzats. Les escoles han de fer un recorregut en aquesta direcció i
comprovar el benefici que suposa per tota la comunitat educativa. L’escola la
Salle Comtal és pionera en aquest tipus d’iniciatives, amb apostes decidides i
clares a favor de la inclusió educativa.
Aquest projecte
no hagués estat possible sense el suport i el creure en ell per part de la
direcció de l’escola la Salle Comtal, sense els monitors que s’impliquen cada
dia, les terapeutes que han posat una enorme il·lusió i professionalitat i
sense les famílies que no deixen de lluitar per una veritable inclusió
educativa. A tots ells, el meu més sincer agraïment”.
El Projecte
s’ha portat a terme amb les aportacions de l’Ajuntament
de Barcelona i de la Obra Social “La Caixa”.
Article de Isabel Parra Uribe de la Comissió Escola
Inclusiva de l’AMPA La Salle Comtal